Dziennie w każdej polskiej aptece farmaceuci sprzedają średnio 186 opakowań leków na receptę, co miesięcznie daje 4000 sztuk.[1] Projekt opakowania leku Rx (na receptę) może mieć wpływ na komfort pracy farmaceuty ale też na ryzyko pomyłki przy wydawaniu leku aptece. Kwestia bezpieczeństwa dotyczy także pacjentów, którzy w miesiącu kupują średnio 4 opakowania leków na receptę. Na podstawie wywiadów z farmaceutami i pacjentami Polpharma od września wprowadza do aptek leki Rx Grupy Polpharma w nowej szacie graficznej. Jej celem jest minimalizowanie ryzyka wydawania leków w aptece oraz zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów.
Nowe opakowania leków na receptę Grupy Polpharma (Polpharma, Medana, Polfa Warszawa) powstały na podstawie wywiadów z pacjentami i farmaceutami i były konsultowane na każdym etapie ich tworzenia. Zmiana ta jest także częścią strategicznego procesu unifikacji marki Grupy Polpharma, który firma rozpoczęła w celu konsolidacji swojego portfolio na całym świecie.
„Przygotowanie zmiany i uwspólnienie opakowań na 21 rynkach to ogromne przedsięwzięcie, ale to trud warty podjęcia. Proces opracowania nowego opakowania trwał 24 miesiące i zaangażował wielu specjalistów, projektantów opakowań, badaczy, farmaceutów i pacjentów. Oprócz efektów wizerunkowych, czyli podkreślenia przynależności wszystkich naszych przedstawicielstw do Grupy Polpharmy czy podkreślenia wspólnej wysokiej jakości naszych leków, naszym głównym celem była poprawa funkcjonalności opakowań. Nowe opakowania uproszczą pracę farmaceutom i zapewnią większe bezpieczeństwo stosowania leków przez pacjentów.” - podsumowuje Monika Jasłowska, Dyrektor ds. Zarządzania markami Grupy Polpharma.
Jak podają badania większość opakowań leków na receptę wymaga ogromnej uwagi farmaceuty ponieważ są one do siebie bardzo podobne. Farmaceuci często pracują pod presją czasu, pytań zadawanych przez pacjentów, kolejki oczekujących. Stąd przy wydawaniu leków na receptę łatwo o pomyłkę.
Głównym celem nowej szaty graficznej jest poprawa funkcjonalności opakowań. Uwzględnia ona sposób rozkładania opakowań na półkach i w szufladach w aptece, specyfikę pracy farmaceutów a także potrzeby pacjentów starszych i słabowidzących.
5 cech nowego opakowania, które minimalizują ryzyko pomyłki wydania leku w aptece oraz zwiększają komfort pracy farmaceuty
W trosce o pacjenta
Dlaczego zmiana?
Polpharma, jako firma odpowiedzialna społecznie, oprócz bogatego portfolio leków, dba również o zrównoważone rozwiązania, które pomagają pacjentom i farmaceutom zarządzać zdrowiem Polaków.
Nowa szata graficzna powstała w celu poprawy funkcjonalności i bezpieczeństwa opakowań z punktu widzenia farmaceutów i pacjentów. Jest także częścią unifikacji marki Grupy Polpharma, która dotyczy konsolidacji portfolio firmy w przedstawicielstwach na całym świecie.
[1] Obliczenia własne Polpharma na podstawie danych IQVIA Pharmascope Poland, Units, MAT 09'18.
Polpharma jest największą polską firmą farmaceutyczną i liderem polskiego rynku farmaceutycznego. Aktywnie działa na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, Kaukazu i Azji Centralnej. Zatrudnia ok. 7500 osób w Polsce i na rynkach zagranicznych. Posiada 7 zakładów produkcyjnych w Polsce, Rosji oraz Kazachstanie oraz 7 ośrodków badań i rozwoju. Portfolio Grupy Polpharma obejmuje około 600 produktów, a kolejnych 250 znajduje się w fazie rozwoju. Firma rozwija się również w przełomowej dziedzinie, jaką jest biotechnologia. Stworzyła w Gdańsku jeden z najnowocześniejszych ośrodków biotechnologicznych w Europie i buduje fabrykę leków biologicznych w Duchnicach pod Warszawą. Polpharma znajduje się w czołówce najbardziej innowacyjnych firm w Polsce. Zajmuje pierwsze miejsce wśród polskich przedsiębiorstw w zakresie liczby europejskich zgłoszeń patentowych. Jest także największym inwestorem w badania i rozwój w polskim przemyśle farmaceutycznym - w roku 2016 wydała ok. 267 mln zł na ten cel w swoich polskich ośrodkach.
źródło: polpharma.pl