O czym nie zapomnieć przy zakładaniu sklepu on-line?

O czym nie zapomnieć przy zakładaniu sklepu on-line?

data

Wiele osób decyduje się na otwarcie biznesu w branży e-commerce m.in ze względu na stosunkowo niskie koszty początkowe takiej działalności, jak również biorąc pod uwagę potencjał jaki drzemie w stale rozwijającej się sprzedaży on-line.

Sprzedajemy już nie tylko produkty fizyczne, ale coraz więcej osób, zwłaszcza w dobie pandemii zdecydowało się na sprzedaż swojej wiedzy. Trenerzy personalni, którzy po zamknięciu siłowni szukali innych rozwiązań zarobkowych zaczęli opracowywać poradniki z ćwiczeniami lub nagrywali filmy instruktażowe z zestawami ćwiczeń, krawcowe uczyły szycia, stylistki tworzyły kursy ubioru itp.

 Sklep internetowy to nic innego jak strona www, z funkcjonalnością umożliwiającą sprzedaż produktów fizycznych, cyfrowych lub usług. Może on być filarem działalności lub jedynie wspomagać sprzedaż, lub też jak pokazały miesiące pandemii jest niekiedy wyjściem awaryjnym i sposobem na przetrwanie.

Nie będę tu opisywać sposobów uruchomienia sklepu bo nie o tym jest artykuł. Jeśli potrzebujesz kompleksowej wiedzy w telegraficznym skrócie zachęcam Cię do przeczytania artykułu pt Jak założyć sklep internetowy dostępnym na blogu Jak zrobić stronę. Tam znajdziesz kompleksowe omówienie tematu w jaki sposób i jakim kosztem możesz uruchomić e-sklep.

Wracając do tematu, nadal dość często obserwowanym zjawiskiem jest myślenie typu: założę sklep internetowy, a potem się zobaczy. I to jest droga prowadząca donikąd. Działając w ten sposób całą swoją energię kumulujemy na uruchomienie sklepu nie myśląc o tym co dalej. Często efektem takiego myślenia są oczywiście piękne produkty, przeładowane funkcjonalnościami, slajderami, fajerwerkami, które w żaden sposób nie przekładają się na ruch na sklepie, a niekiedy wręcz przeciwnie, zbyt skomplikowane sklepy utrudniają poruszanie się po nich kupującym, generują obciążenia serwera - więc musimy mieć mocniejsze, a tym samym droższe konta hostingowe.

Znacznie lepszym rozwiązaniem jest stworzenie prostego, funkcjonalnego sklepu, który sprzedaje.

 Jak stworzyć taki sklep? Przede wszystkim zanim poniesiemy jakiekolwiek koszty związane z uruchomieniem sklepu warto jest usiąść z ołówkiem w ręku i zastanowić się kim jest nasz Klient. Nie tylko ułatwi nam to pracę nad samym sklepem, ale także będzie pomocne w opracowaniu strategii marketingowej, bez której ani rusz jeśli myślimy o sprzedaży on-line. Im dokładniej opiszesz swojego Klienta docelowego tym lepiej. Opracowując jego profil postaraj się odpowiedzieć na następujące pytania: wiek, płeć, miejsce zamieszkania (wielkość miasta, wsi), status społeczny, zawód, hobby, czy jest singlem czy w związku, jakie ma nawyki zakupowe, gdzie poszukuje informacji, jak spędza wolny czas itp itd.

Następnie zastanów się czym Twój produkt będzie się wyróżniał na tle konkurencji (jeśli cena będzie głównym wyróżnikiem to niedobrze). W jaki sposób jest on innowacyjny i jakie potrzeby zaspokaja. Mając wykonaną analizę rynku oraz profil Klienta łatwiej Ci będzie zaplanować późniejsze działania promujące Twój e-biznes ponieważ nawet najpiękniejszy sklep nie przyniesie Ci korzyści jeśli nikt o nim nie będzie wiedział. Powodzenia!

 

Materiał partnera