Konkurs - Wiosenne przebudzenie

Konkurs - Wiosenne przebudzenie

data

21 marca świętujemy nadejście wiosny. Wiosną natura budzi się do życia z zimowego letargu. Jest to czas symboliczny, czas nadziei, oczekiwania na pozytywne zmiany, czas odrodzenia. Jesteśmy pełni energii i nowych pomysłów, otwierają się nowe perspektywy i możliwości. Odczuwamy podniecenie i ekscytację, a zwiastuny wiosny – ciepło, kiełkująca zieleń, coraz dłuższe dni i w związku z tym coraz więcej światła – tylko to potęgują. Mamy ochotę na rewolucje w różnych sferach życia. Potwierdzają to wybuchy rebelii nazywanych „wiosennymi”, takie jak Wiosna Ludów 1848–49, praska wiosna 1968 czy Arabska Wiosna 2010–2013. Wiosnę można określić jako stan umysłu: gotowości na zmiany, pozytywnego nastawienia, poczucia wolności i nieskrępowania. Wiosna niejednokrotnie wywołuje w nas w euforię.

 
„Dzisiaj rano niespodzianie zapukała do mych drzwi
Wcześniej niż oczekiwałem przyszły te cieplejsze dni
Zdjąłem z niej zmoknięte palto, posadziłem vis-à-vis
Zapachniało, zajaśniało, wiosna – ach to ty (…)”.
Marek Grechuta „Wiosna – ach to ty”
 
 
 
Wiosna stanowi też niewątpliwie jedną z największych inspiracji artystów, potrafiącą zawładnąć ich umysłami i emocjami. Przykłady można by mnożyć we wszystkich dziedzinach sztuki. Od najdawniejszych czasów tworzono jej alegoryczne wizerunki, ze słynną „Primaverą” Botticellego na czele. Na polskim podwórku występuje dosłownie lub symbolicznie w malarstwie Chełmońskiego, Malczewskiego, Ruszczyca, Wyczółkowskiego, Axentowicza, Pruszkowskiego itd. W literaturze można ją odnaleźć chociażby w utworach: „Do Justyny. Tęskność na wiosnę” Karpińskiego, „Chłopi” Reymonta, „Przedwiośnie” Żeromskiego, „Herostrates” Lechonia, „Czarna wiosna” Słonimskiego, „Wiosna (Dytyramb)” Tuwima lub „Serce roście” Kochanowskiego. W muzyce wiosna jest obecna m.in. w dziełach: „Cztery pory roku” Antonio Vivaldiego, sonacie skrzypcowej, tzw. „Wiosennej”, Ludwiga van Beethovena, „Wiośnie” op. 74 nr 2 Fryderyka Chopina i „Wiosennych wodach” Siergieja Rachmaninowa. Nie można też zapomnieć o balecie – słynnym „Święcie wiosny”, skomponowanym przez Igora Strawinskiego, z niezapomnianymi choreografiami Wacława Niżyńskiego czy Piny Bausch.
 
A czy wiosna obudziła się w Was?
 
Jeśli tak, to wyraźcie ten stan poprzez udział w konkursie „Wiosenne przebudzenie”! Proponujemy, żebyście wykorzystali technikę kolażu, polegającą na komponowaniu swojego dzieła ze skrawków innych wytworów, prac, dzieł, kompozycji. Chodzi o nadawanie nowych znaczeń i kontekstów fragmentom dzieł stworzonych przez siebie bądź innych autorów, o łączenie różnych środków wyrazu i zabawę różnymi konwencjami artystycznymi.
 
Potraktujcie temat „wiosny” szeroko! Kolaż również niech zafunkcjonuje w Waszych pracach nie tylko w plastyce (nie zapomnijcie o asamblażu), fotografii, ale też w filmie jako found footage (tu ciekawy przykład: https://youtu.be/EyCfFgco_4Q), w literaturze jako kolaż literacki, a w muzyce jako remix, nowa aranżacja, sampling. Możecie w swoich pracach być wierni jednej dziedzinie lub łączyć odmienne wytwory kultury i tworzyć kompozycje interdyscyplinarne, z przenikającymi się utworami z różnych dziedzin sztuki, reprezentującymi różne gatunki i style, różnorodne konwencje i stylistyki. Miksujcie, zapożyczajcie, cytujcie (nie zapominajcie przy tym o poszanowaniu praw autorskich – każdorazowo wskażcie tytuł, autora i źródło pracy), używajcie w innych kontekstach, inspirujcie się i przerabiajcie, aby najpełniej oddać ducha wiosny. Tak jak Wam w duszy gra. 
 
 
 
WAŻNE LINKI:
 
Co to jest KOLAŻ?:  ozkultura.pl/wpis/1159/3
 
Jak legalnie tworzyć i rozpowszechniać kolaże?:  https://soinlaw.com/blog/jak-legalnie-tworzyc-i-rozpowszechniac-kolaze/
 
Prawa autorskie dzieł wykorzystywanych przy tworzeniu kolaży:  https://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/zapytaj-prawnika/grafika/2064,prawa-autorskie-dziel-wykorzystywanych-przy-tworzeniu-kolazy
 
Prawo cytatu:  https://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/zapytaj-prawnika/cytat/553
 
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych:  http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19940240083
 
 
Prace wykorzystane do stworzenia plakatu konkursu:
 
Max Kurzweil, "Lady in Yellow Dress" (https://www.wikiart.org/en/max-kurzweil/lady-in-yellow-1899?fbclid=IwAR3Feoy0YxIgPgM9emte1ulfMY7BjIhqcpqEAypSj4xbiTbLZZlE1d1CE64); Wilhelm Sasnal, "Las" (https://www.swiatobrazu.pl/mobile/sasnal_8211_fotograficzny_malarz.html?fbclid=IwAR2kBDWNcaWS5Ay3_gFUynC3VgPNMRXu842LqcaME5ExazMYsdhXL45xhDA); Gustav Klimt, "Nadzieja II" (https://www.wikiart.org/en/gustav-klimt/hope-ii-1908); Paul Sérusier, "Talizman" (https://www.wikiart.org/en/paul-serusier/the-talisman-1888); Jan Stanisławski, "Bodiaki pod słońce" (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Stanis%C5%82awski_-_Bodiaki_pod_s%C5%82o%C5%84ce.jpg); Józef Mehoffer, "Wiosna w mieście" (https://artinfo.pl/dzielo/wiosna-w-miescie); Paul Gauguin, "Matamoe" (https://www.wikiart.org/en/paul-gauguin/landscape-with-peacocks-1892) i "Les montagnes tahitiennes" (https://www.wikiart.org/en/paul-gauguin/tahitian-mountains-1893); Claude Monet, "Wierzba płacząca" (https://www.wikiart.org/en/claude-monet/weeping-willow-1) i "Pole maków koło Argenteuil" (https://www.wikiart.org/en/claude-monet/field-of-poppies-1873); fragmenty witrażu: Olsztyn - willa przy ul. Dąbrowszczaków 3 (http://www.icimss.edu.pl/wystawy/secesja/pl/81/witraze).
 
źródło: PIK Legionowo


Najnowsze artykuły w dziale